В Англії в середні віки слово album означало журнал або список і ця назва була пов’язана з білим кольором сторінок. Тепер слово «альбом» не завжди асоціюється з білим папером, адже сторінки в ньому не обов’язково білі: вони можуть мати будь-який інший колір.
Атлас. Один із давньогрецьких міфів розповідає про велетня Атласа, який нібито стоїть на краю Землі і тримає на своїх плечах небо. Одного разу до нього прийшов Геракл і попросив принести йому яблука із садів Гесперид. Згідно з міфологією, ці яблука мали чудодійну силу: вони повертали людині молодість. Тому і наказав цар Еврісфей, якому служив Геракл, дістати йому три золоті яблука. Атлас погодився, але попросив Геракла потримати замість нього небесне склепіння. Велетень приніс Гераклу яблука, однак був намірений віднести їх царю власноруч. Дуже вже йому не хотілося тримати на плечах той величезний тягар. Геракл зрозумів намір Атласа і сказав, що хоче зробити собі подушку на плече, аби зручніше було тримати небо. Атлас змушений був знову взяти на свої плечі небо, а Геракл поніс яблука до царя. Так від міфічного Атласа отримав своє ім’я атлас — збірник географічних, історичних та інших карт. Перший атлас Землі склав німецький географ Гергард Меркатор майже 400 років тому. Він назвав його «Атлас, або Роздуми про будову світу». Над цією книжкою талановитий географ працював півстоліття. На її обкладинці був зображений міфічний Атлас, який тримав на своїх плечах небо.
Гардероб — слово французького походження, що в перекладі означає «сховище» для одягу — спеціальне приміщення, обладнане вішалками.
Глобус (латинське globus — «куля») — це модель Землі, яка відтворює земну поверхню. Перші відомості про цей предмет трапляються у творах письменників Стародавньої Греції. Згадується прізвище Кратеса, який виготовив глобус понад 2 тисячі років тому. Однак ніяких зображень його не збереглося. Перший глобус, який дійшов до нас (так зване «Земне яблуко»), виготовив німецький географ Мартин Бехайм (1492). На ньому не зображена Америка. Річ у тім, що на той час вона ще просто не була відкрита. Колись давно мореплавці брали глобус із собою у далеке плавання. Глобуси-«моряки» всього надивилися на своєму довгому шляху. Були і так звані глобуси-«чепурухи». їхнє життя проходило у розкішних королівських палацах, часто прикрашали їх золотом-сріблом. На даний час теж існує чимало видів глобусів: одні з них зображують країни світу, інші — гори, долини, тобто форми земної поверхні (тому і самі вони мають нерівну поверхню, оскільки підвищення на них випуклі); виготовлено глобуси Місяця, Марса та інших планет.
Гумка. У давнину гумку виробляли з соку гевеї. Сьогодні з цією метою використовують штучний каучук, який одержують з нафти або ошурок. Щоби гумка добре здирала верхній шар паперу, в гуму додають скляну пудру.
Диктант — це слово колись означало «говорити для записування», потім — «розпоряджатися», «нагадувати». Від нього пішли слова «диктат», «диктатор».
Зошит. У сиву давнину (коли не було ще паперу) роль зошитів виконували зшиті міленькі коритця, залиті воском. Писали на них паличками. У жарку погоду такий «зошит» міг розтанути. Щодо походження самої назви, то стверджують, що її зошит отримав від слова «зошитий» (так тоді вимовляли слово «зшитий»), тобто це аркуші паперу, зшиті між собою.
Канікули — слово запозичене з латинської мови. Канікулою стародавні римляни називали Сіріус — найяскравішу зірку в сузір’ї Пса. Люди помітили, що з’являється вона на небі у період з 22 липня по 23 серпня. Саме в цей час у Римі починалася найбільша спека («собачі дні»), тому римський сенат робив перерву у своїх засіданнях. Пізніше почали робити перерву в заняттях і навчальні заклади. Спочатку слово «канікули» стосувалося тільки літнього відпочинку, а згодом воно почало означати будь-яку перерву в навчанні учнів і студентів, хоча зірка Канікула з’являється на небі тільки в кінці липня.
Клас — походить від латинського сlassis, що означає «розряд», «група». Воно, у свою чергу, пов’язане з латинським дієсловом саlо — «оголошую», «скликаю». Вийшовши з латинської мови, це слово продовжило життя в інших мовах і розширило своє значення. У нашій мові слово «клас» має такі значення: група учнів одного року навчання; приміщення для занять у школі; предмет викладання під керівництвом фахівця (клас баяна); певна соціальна група (робітничий клас) тощо.
Книга — скандинавське кенніт — знак, тобто та, що надрукована за допомогою особливих знаків — букв.
Коридор. Дане слово походить від латинського «куррере», що означає «бігати». Цікаво, чи відоме істинне значення цього слова учителям? Чого ж тоді вони так часто повторюють одну і ту ж фразу: «Не бігайте по коридору»? Виявляється, що іспанська корида (бій биків) — родич слова «коридор».
Крейда — це глина, яка отримала свою назву від острова Кріт, де вперше почали її видобувати («крета» — тобто «крітська, з Кріту»). Коли німці згодом почали ввозити цей будівельний матеріал до себе в країну, вони трохи змінили назву — «крайде». У такому звуковому оформленні це слово прийшло до нас.
Лінійка. Вік цього креслярського інструмента — понад два століття, хоча вигляд його колись був дещо іншим. Під час розкопок Помпеї археологи знайшли акуратно обстругані дошки, якими користувалися архітектори, виконуючи креслярські роботи. В епоху середньовіччя з цією метою використовували тонкі свинцеві пластинки, за допомогою яких креслили лінії на пергаменті. У деяких країнах Європи в давнину для цього застосовували залізні прути, які називалися «щипальцями».
Олівець. Відомо, що олівцем користувалися ще стародавні греки й римляни. Тільки вигляд у нього був дуже примітивний: просто паличка, загострена з одного кінця і сплюснута з другого. Гострим кінцем видряпували літери на дощечках, вкритих шаром воску, а тупий призначався для того, щоб затирати непотрібні записи. Такий спосіб написання мав перевагу, оскільки у той час, коли ще не було гумки, писати і згладжувати написане тупим кінцем можна було безліч разів. Крім того, у давнину люди користувалися олов’яними кружечками. Паперу на той час ще не було, тому писали на пергаменті. Оскільки матеріал цей дорого коштував, писати на ньому було справою відповідальною. Щоб рядочки виходили рівні, попередньо олов’яними кружечками проводили лінії. Згодом з’явилися олов’яні олівці. Це були загострені палички з олова у дерев’яній оправі. Пізніше олов’яні олівці замінили графітними. Вперше такі олівці почали виготовляти в Англії у XVI столітті, де було відкрито запаси графіту. Графіт був дуже подібний до олова: мав такий же сірий колір, металевий блиск, так само залишав на папері після себе слід. Незважаючи на те що з часом олівець удосконалювався, первісна назва його збереглася.
Оцінка. Немає, мабуть, такого школяра, який радів би, побачивши у своєму щоденнику довгошию двійку чи гостроносу одиницю. А для учнів Чехії і Словаччини одиниця — це найкраща оцінка. У Китаї поряд із оцінками «п’ять» або «три» учень може отримати «сто» (відмінно) чи «п’ятдесят» (незадовільно). Американські вчителі користуються кількома системами оцінювання: стобальною, відсотковою, алфавітною (в алфавітній системі «а» означає відмінну оцінку, «с» — задовільну). А в Німеччині за відмінну відповідь виставляють одиницю (п’ятірку тут вважають найгіршою оцінкою). У деяких країнах, між іншим, виставляють і «шістки». Система оцінювання там така: 12 — «відмінно»; 11, 10 — «добре»; 8, 9 — «задовільно»; «шістка» і нижче — дуже погано.
Папір вперше почали виготовляти на Сході з кори шовковиці. Пізніше європейські вчені запропонували свою технологію виготовлення паперу — зі старого ганчір’я. З нього варили клейку масу, потім за допомогою преса відтискали воду, а з отриманої речовини робили папір. Однак такий спосіб виробництва обходився надто дорого. Відносно дешевою сировиною для виготовлення паперу виявилася деревина.
Парта. Це слово примандрувало до нас із Франції. У французькій мові «а пар» означає «окремо», «окреме сидіння». Так називали сидіння для одного чи двох учнів на відміну від довгих лав, якими користувалися у школах до того, як почали виготовляти парти.
Пенал. Це слово бере свій початок від слова «перо» (у давнину в пенал складали гусячі пера, якими писали). Для порівняння: латинською мовою «перо» — це «пенна», а «пенна» і «пенал» — дуже подібні слова. Хоча з часом призначення пенала істотно змінилося, його назва збереглася.
Портфель — це назва сумки із застібкою, в якій носять книжки, зошити, олівці тощо. А прийшло до нас це слово з французької мови («порте» означає «носити», «фель» — «аркуш»), тобто портфель — це те, в чому носять аркуші паперу. «Родичами» даного слова є «портмоне» (те, в чому носять гроші), «портсигар» (те, в чому зберігають сигарети).
Ручка. Першу в світі авторучку винайшли стародавні єгиптяни. У мідний стержень вони вставляли очеретинку, наповнену темною рідиною, схожою на сучасне чорнило. Рідина стікала волокнами очеретинки до її загостреного кінчика, який залишав слід на папері. Згодом про таку ручку забули, бо з 635 року для письма почали застосовувати пташині пера. Якось англійці підрахували, що у XVIII столітті в їхній країні щорічно на ці потреби витрачали від 20 до ЗО мільйонів гусячих пір’їн. Один бірмінгемський винахідник сконструював сталеве перо. Таке перо знайшло широке застосування, однак кількість ляпок на важливих документах різко зросла. Винахідником авторучки з пером був Ф. Фолш (1809). Вона мала просту конструкцію: це була дерев’яна циліндрична чорнильниця з рухомим поршнем, який, однак, рухався туго, тому іноді міг витиснути раптово все чорнило на листок паперу. Удосконалив ручку Фолша американський страховий агент Л. Вотерман. У результаті цього поршень почав рухатися плавно. Вотерман з’єднав чорнильницю з пером тонкою трубочкою з нарізами, завдяки чому з ручки витікала необхідна кількість чорнила, що запобігало утворенню ляпок. У повсякденному житті ми часто користуємося кульковою ручкою. Який же принцип її дії? Виявляється, пише ручка – маленькою кулькою, яка розташована на кінчику стержня і виконує функцію пера. Кулька, повертаючись, поступово вмочується в пасту, що є у стержні, і залишає слід на папері, тобто пише.
Стадіон. Це слово грецького походження. У давнину греки користувалися такою мірою довжини (стадіон). Дорівнювала вона 600 грецьким футам, а по-нашому це 125 кроків (приблизно стільки людина проходить за 2 хвилини). Є припущення істориків, що саме таку довжину мала площа в давній Олімпії, на якій проводилися змагання з бігу.
Урок — спільнослов’янське слово, утворене від «ректи», тобто говорити. У давнину воно означало завдання на певний час. Вислів «давати уроки» трактували як «давати якусь роботу». Згодом слово стало багатозначним. Сьогодні воно означає і проміжок часу, відведений для заняття з окремого предмета (урок як форма організації навчання), і домашнє завдання (го- тувати уроки), і подію (як правило, прикру), з якої людина му- сить зробити для себе певний висновок.
Фарби. Найпершою фарбою була глина, яка, до речі, є різних кольорів — білого, жовтого, червоного тощо. Стародавні художники найчастіше використовували вохру — жовту, коричневу, червонувату фарби, які зустрічаються у вигляді глини. Щоб отримати чорний колір, брали сажу; з кори барбарису і вільхи, молочаю та шовковиці одержували жовту фарбу; з відвару цибулиння, кори дуба, листя хни одержували коричневу. Окремі ягоди використовували для отримання червоного кольору. Діти у школі користуються в основному акварельними фарбами. Латинське слово аqua («аква») — «вода», тобто акварель — це клейові фарби, в які під час малювання додають багато води, а малюнки (і картини), виконані цією фарбою, називаються акварелями. Художник, який пише аквареллю, — аквареліст.
Друга водяна фарба — гуаш. Це слово прийшло до нас із французької мови (французькою gouache, від італійського guazzo — водяна фарба). Гуаш — це, по-перше, непрозора, густа водяна фарба, різновид акварелі; по-друге, малюнок, виконаний такими фарбами. Гуашшю малюють на папері, полотні і навіть на шовку.
Циркуль. Виявляється, що цирк і циркуль — слова-родичі. їхній вік обчислюється двома тисячами років. У перекладі з латинської мови слово «циркуль» означає «коло». Звідси і цирк зі своєю круглою ареною, і циркуль — прилад для креслення кола. Найстаріший залізний циркуль знайшли під час розкопок у Франції. Вважають, що він пролежав у землі понад дві тисячі років. Ще один сталевий циркуль було знайдено під час розкопок у Новгороді. Його призначення було дещо іншим: колись у давнину славилися візерунки із дрібних кружечків, тому цей прилад використовувався для створення такого малюнка. Циркуль належить до найстаріших креслярських інструментів на землі (як і лінійка). Тому й не дивно, що в Грузії на одному зі старовинних храмів зображена рука архітектора, а занею — циркуль.
Школа. Перші школи виникли ще до нашої ери в країнах Стародавнього Сходу (Ассирії, Вавилоні, Єгипті, Індії). На території Європи вперше школи були створені у Греції в VII-VI столітті до нашої ери. Це були заняття у вільний час, які й називали школою («школа» — від грецького «схоле», що означає «дозвілля»). Школи були різні. У кожній з них вивчали певні предмети. Спочатку хлопчики ходили до школи, в якій їх учили читати, писати, лічити. З цієї школи вони переходили до іншої, де їх навчали співів, музики, поезії. Завершувалося навчання в школі, яка готувала майбутніх воїнів. У Київській Русі перші школи з’явилися тисячу років тому. Сучасне слово «школа» має кілька значень: навчальний заклад, у якому здійснюється загальна освіта; приміщення, де міститься такий навчальний заклад; послідовники, учні когось; напрям у науці тощо.
(З інтернету)